Affärer med hjärtat med vår VD Jesper Bundgaard

Affärer med hjärtat. Ja, vad betyder det egentligen? Den gemensamma nämnaren för samtliga bolag i Axelentgruppen är att drivkraften alltid ska vara att varje kund och leverantör blir sedd och hörd. Hos oss lämnas ingen del i affären åt slumpen. Det är lika viktigt att kunden blir framgångsrik som att vi själva blir det.

Vad innebär det för dig att göra affärer med hjärtat? Hur skulle du förklara det begreppet?

 

För mig handlar att göra affärer med hjärtat om att vi gör långsiktiga affärer på riktigt. Eftersom vi skapar produktionslinjer och specialmaskiner handlar inte vår verksamhet om att sälja något från hyllan. Våra projekt tar ju lång tid och det innebär att vi etablerar en relation med våra kunder under en lång tid. Många av våra kunder finns i Gnosjöregionen med omnejd då är det viktigt att vi gör bra ifrån oss. Vårt rykte är ovärderligt och otroligt viktigt för oss. Då handlar det verkligen om att göra affärer med hjärtat, och att kunden verkligen blir nöjd är centralt. Samma sunda värderingar och mentalitet tycker jag genomsyrar hela Axelengruppen.

 

Vad är viktigt för kunden när det gäller relationer?

 

Trygghet är den stora viktiga faktorn som handlar om att det vi levererar är pålitligt, och samtidigt vill vi även kunna överträffa kundens förväntningar. Vi finns även tillgängliga långt efter att vi levererat en maskin i form av service och underhåll. Vi har funnits i 30 år och jag är övertygad om att vi kommer kunna finnas i 100 år till, och allt det grundar sig i relationsbyggandet.

 

Hur kommer vi bort från det klyschiga i att ”göra affärer med hjärtat” för det vill väl egentligen alla förmedla att man gör, men hur realiserar vi att faktiskt göra affärer med hjärtat?

 

Jag är personligen allergisk mot floskler och jag ser det som väldigt viktigt att allt vi gör och förmedlar verkligen är på riktigt. När vi säger att vi gör det med hjärtat så menar vi verkligen det. I princip alla som vi får som kunder stannar hos oss, jag vet ingen kund som har lämnat oss. Det tycker jag säger något om vad kunderna tycker och känner.

 

 

På vilka sätt jobbar Axelent Engineering med att förmedla det budskapet?

 

Vi har ju många ingångar till Axelent Engineering. Vi är en platt organisation på riktigt och vill någon ha direktkontakt med någon inom organisationen så gör vi det möjligt. Vi har fantastiska medarbetare som verkligen visar på hur det är att göra affärer med hjärtat. Den personliga kontakten skapar trygghet som ju är så viktig för kunden. För oss ser vi alla kunder som lika viktiga, och det ska de också känna.

 

 

Hur fungerar Axelentgruppen som relationsbyggare?

 

Axelentgruppen, och kanske främst Axelent AB, är ett starkt namn som står för bra saker. Med fokus på människors säkerhet, det lokala engagemanget hos ägarna och den visionen vi har står för någonting viktigt och bra. Vi andra i Axelengruppen tar rygg på det och stärks av det samarbetet. Det blir trots vår storlek i gruppen en familjeanda, och jag är jättestolt att vara en del av det.

 

Hur ser du på det lokala ansvaret man har som företag?

 

Det är otroligt viktigt att på riktigt vara en del av det goda samhället. Jag tycker inte nödvändigtvis att det måste synas, utan all företagsamhet har ett gemensamt ansvar att bygga och utveckla vårt samhälle på olika sätt. Vi sponsrar allt från en symfoniorkester till ung en racerförarrtalang. Vi har också ett engagemang mot våra utbildningar i närområdet. Till exempel så delar vi ut ett stipendium på skolavslutningen till bästa avgångselev på teknikprogrammet vid Gislaveds gymnasium som får 10 000 kr och erbjuds även en fast anställning. Vi vill verkligen uppmuntra unga elever och inte minst tjejer som är underrepresenterade i vår bransch. Där vi vill se utveckling och förändring måste vi också vara delaktiga för att skapa förändring.